Get Adobe Flash player
خانه یاران و شاگردان شاگردان حریز بن عبدالله سجستانی
(0 votes, میانگین 0 از 5)

emam-1

با وفات پیامبر اسلام و کودتای سقیفه ، بزرگان این حرکت به جهت کتمان حقایقی که بر زبان پیامبر جاری شده بود و همه ی مسلمانان به آنها آگاهی داشتند  (که مهمترین آن بیان فضیلت های امیرالمؤمنین  و جانشینی ایشان برای امامت مسلمین بود) با جدیت بسیار از نقل و نگارش احادیث نبوی جلو گیری کردند و این منع از حدیث  تا سال 101 هجری که زمان حکومت عمر بن عبدالعزیز بود ادامه داشت.
این تاریخ طولانی باعث شد که بسیاری از تعالیم پیامبر از بین رفته یا به سبب اتکای بر حافظه فقط در نقل به دیگران در طول این سالها، دستخوش تغییر وتحریف قرار بگیرد ، لذا با شروع مکتب علمی امام باقر وامام صادق(علیهما السلام) این دو امام بزرگوار سفارش بسیاری به نگارش احادیث وتدوین آن می نمودند وعده ای از شاگردان  ایشان دارای تألیف در موضوعات مختلفی بودند که گاهی کتاب خود را بر امام یا بر شاگردان طراز اول امام عرضه می کردند وامام نیز با صحه گذاشتن بر آن کتابها این انقلاب علمی را هدایت می نمودند.  
یکی از این شاگردان صاحب تألیف ، حریز بن عبد ا لله سجستانی است.

کنیه او ابومحمد، لقبش ازدی و اهل کوفه بوده است و علت شهرت حریز به سجستانی این بود که برای تجارت روغن زیاد به سجستان سفر می کرد.(1)

از آثار حریز کتاب الزکاة، کتاب الصلوة، کتاب الصیام و کتاب النوادر در منابع اسلامی ضبط شده است (2) وجالب این است که کتاب حریز در همان زمان امام صادق (علیه السلام) دارای اعتبار بسیاری بوده ودر بین شاگردان امام صادق علیه السلام به خوبی شناخته شده بود وامام نیز اعتبار ان را تأیید مینمودند مانند این مورد که حمّاد می گوید: امام جعفر صادق علیه السلام به من فرمودند: آیا خوب می توانی نماز بخوانی؟

عرض کردم: مولایم! من کتاب حریز بن عبداللّه را که در باب نماز نوشته است، حفظ کرده ام. حضرت در پاسخ فرمودند: باکی بر تو نیست! بلند شو و نماز بخوان!(3)
حریز روایات بسیاری را از امام باقر وامام صادق (علیهما  السلام) در موارد مختلفی نقل کرده که شامل احکام و معارف بسیاری است که در کتابهای معتبر شیعه ثبت و ضبط شده است ، از باب مثال دعای معروف شبهای قدر که قرآن را باز کرده و در مقابل خود قرار می دهیم و می خوانیم : اللهم انی أسألک بکتابک المنزل ... این دعا را سید ابن طاووس در اقبال الاعمال به سندش از حریز از امام صادق علیه السلام نقل می کند (4) ویا در جای دیگر اقبال از حریز روایت می کند که امام صادق (علیه السلام) فرمودند : هر کس امام حسین علیه السلام را در روز عاشوراء زیارت کند بهشت برای او واجب می شود.(5)
حریز شاگردان بسیاری داشت وبیش از 50 نفر از او نقل حدیث کرده اند.(6)
حریز بن عبداللّه در زمان امام صادق علیه السلام در سجستان به شهادت رسید (7) .
 شیخ مفید در مورد شهادت او این چنین نگاشته است:
حریز بن عبداللّه به سجستان رفت و در آنجا شهید شد. سبب کشته شدنش این بود که او در آنجا به عنوان رهبر گروهی از شیعیان مطرح بود. در آن زمان غالب مردم سجستان خوارج بودند. پیروان حریز از خوارج ناسزا به امیر المؤمنین می شنیدند و به حریز خبر می دادند و از او درخواست کردند دستور دهد تا هرکس را که مرتکب این کار زشت بشود، بکشند. حریز اجازه کشتن آنها را صادر کرد. آنها چند بار خوارجی را که به حضرت علی علیه السلام ناسزا می گفتند، کشتند. خوارج فکر نمی کردند که شیعیان این کار را انجام دهند؛ چون شیعیان در آن روزگار از جمعیت زیادی برخوردار نبودند، لذا گروه «مُرْجِئه» را متّهم به این قتل ها کردند و آنها را کشتند. این کار استمرار داشت تا این که فهمیدند که قاتلان چه گروهی هستند. آنها حریز و یارانش را که در مسجدی جمع شده بودند، محاصره کردند و مسجد را بر روی آنان خراب کردند و همه آنان را به شهادت رساندند. خداوند آنها را رحمت کند.(8)
 
پی نوشت ها:
(1)    قاموس الرجال 3 ، 161 (دار النشر الاسلامی).
(2)    قاموس الرجال 3 ، 160 .
(3)    قاموس الرجال 3 ، 162 .
(4)    اقبال الاعمال 1 ، 346 (مکتب الاعلام الاسلامی).
(5)    اقبال الاعمال 3 ، 64 .
(6)    معجم رجال الحدیث 5 ، 235 – 236 .
(7)    معجم رجال الحدیث 5 ، 230 .
(8)    اختصاص ،207 .

افزودن نظر


تاریخ امروز

امروز : يكشنبه
25. آذر 1397
7. ربيع‌الثاني 1440
16. دسامبر 2018

اوقات شرعی



آخرین نظرات